Autumnbreak! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Annabel Dorrestein - WaarBenJij.nu Autumnbreak! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Annabel Dorrestein - WaarBenJij.nu

Autumnbreak!

Blijf op de hoogte en volg Annabel

03 April 2013 | Zuid-Afrika, Jeffreys Bay

Lieve mensen,

Eindelijk was het dan zover, een weekje vrij! Tijd voor een roadtrip! Samen met Lisa, Tiia, Sara, Sunniva en Victoria zijn we met twee auto's zondagochtend vroeg naar de Garden Route vertrokken. Onze eerste stop was Mosselbay, wat aan het begin van de garden route ligt. De weg ernaartoe was al erg mooi en het was zo fijn om even uit de grote stad te ontsnappen! Overal bergen en onderweg hebben we zelfs wat antilopes gezien! In mosselbay zaten we in een hele chille backpackers. Banken en stoelen gemaakt van badkuipen, een zwembad en hangmatten om lekker in de zon te relaxen. Om ons eerste dag te vieren zijn we uit eten geweest bij de sea gypsy, waar je zo uit het raam de zee in kon springen. Ons mentaal voorbereidend op deze sprong meende ik een kleine stukje van een witte vin boven het water uit te zien steken dus ik schrok me kapot! Maar we hebben er maar voor gekozen te denken dat het een gewone vis was en geen witte haai :) Even later zwom er een zeehond onder ons, dus dat stelde ons wel weer even gerust!
In de verte zagen we ook nog een hele groep dolfijnen zwemmen, wat een geweldig uitzicht was dat! En toen was het tijd voor de sprong! 3 meter naar beneden, wat opzich niet ver is, maar het idee dat er van alles onder je zwemt is toch wel enigzins beangstigend! Maar wat was het heerlijk om in water te zwemmen wat niet ijzig koud is! Rondom Kaapstad is het namelijk behoorlijk koud water (zoals papa en mama ondertussen hebben ondervonden). Daarna hebben we heerlijk gegeten en de volgende dag zijn we weer vroeg opgestaan want we gingen sandboarden!

Eerst gingen we met een jeep door de duinen gereden, waar we achter op de jeep mochten staan, hij reed niet voorzichtig dus dat was al een avontuur op zich. Eenmaal aangekomen waarschuwde hij nog voor slangen en toen was het tijd om eerst op de buik van een grote duin af te gaan! Vervolgens, hup boards vastsnoeren en gaan! Ik was de enige zonder enige snowboard ervaring dus ik was best nerveus, maar het ging goed en het was echt heel erg gaaf! Sowieso dat ik een keer ga snowboarden!

's Middags was het tijd om weer verder te rijden, dit keer naar Jeffrey's Bay, een heus surfparadijs! Ook hier was de backpackers weer geweldig! Wederom genoeg hangmatten en overal knusse plekjes om lekker te relaxen! Hier hebben we gebraaid met alle mensen die daar toen sliepen en ook vandaag weer vroeg naar bed, want de volgende dag moesten we al om 4.30 op! We wilden immers op tijd zijn in het Addo Elephant National Park, aangezien je 's ochtend de meeste kans hebt om wildlife te zien. Jaaa mijn eerste safari!! Iets na zevenen, de openingstijd van het park, kwamen we aan, en na een conservation fee te betalen konden we het park in. We hadden besloten met de eigen auto te gaan, aangezien dat ongelooflijk veel goedkoper is. En daar hebben we geen moment spijt van gehad! Het eerste dier dat we zagen was een zebra! En ze had een kleintje! Het was zo schattig! Vlakbij liep een wrattenzwijn, ook met heel veel kleintjes! Na even daarvan en van de prachtige omgeving genoten te hebben gingen we verder. We hebben vele vele dieren gezien maar ik zal de highlights even noemen. De buffels, wat waren die groot zeg! Wat een imposante dieren, daar was ik echt even van onder de indruk en je begrijpt meteen dat ze tot de big 5 behoren. Ze waren héél erg dichtbij! Ook het moment dat je je eerste olifant ziet is geweldig! Ook al zulke imposante dieren, wat een respect krijg je daarvoor, hij rende langs onze auto en stak toen de weg over, toen ik reed! (ja ik heb die week voor het eerst aan de linkerkant van de weg gereden!). Op een gegeven moment kwamen we bij een waterpoel, waar een hele troep olifanten, inclusief kleintjes, rustig aan het drinken was en waar wat zebra's probeerden dichterbij te komen om ook wat te drinken. Alleen telkens als ze dichtbij kwamen begonnen de olifanten water naar ze te spuiten! Ook daar hebben we ruime tijd stilgestaan om gewoon lekker te kunnen kijken. Na vele uren rondkijken wilden we toch wel heel graag een katachtige zien, al wisten we dat die kans heel erg klein was, aangezien ze in dat park niet zoveel katten hebben. Bijna bij de uitgang aangekomen hoorden we een schreeuw, die van Viktoria bleek te komen, ze zag 2 leeuwen! Eentje liep net weg, dus daar zagen we alleen de kont van, en de ander zat héél erg goed verborgen in het gras maar als we goed keken zagen we z'n enorme immense kop. Het was geweldig om dat te mogen ervaren! Je krijgt zoveel respect voor de natuur! Voldaan konden we weer terugkeren naar huis!

De volgende dag zijn we alweer vroeg opgestaan om te gaan surfen. Het was heerlijk om even lekker actief in het water bezig te zijn na een hele dag in de auto zitten! Het toppunt was toch wel dat op een gegeven moment een dolfijn heel dicht bij mijn board kwam zwemmen!
's Middags hebben we onze boards weer ingeleverd om te gaan paardrijden. Het was echt zo'n ranch zoals je in films ziet, met een hele lange weg voordat je bij de daadwerkelijke boerderij komt en mensen met cowboyhoeden die voor de paarden zorgen. Mijn paard was heel vastberaden om voorop te rijden, dus ik was al snel de rest van mijn groepje kwijt en liep met wat jongens uit new york voorop. Het was een prachtige rit door de natuur, die uiteindelijk uitmondde in een prachtig strand. Kilometers en kilometers en kilometers strand waar niks en niemand te bekennen was. En dat betekent natuurlijk... Rengalop over het strand! We lieten de teugels vieren en de paarden konden rennen wat ze wilden, door de branding en ik denk wel tien minuten lang in rengalop over het strand. Het was geweldig! Die vrijheid en het uitzicht! Helemaal doorweekt van het opgespatte zeewater keerden we uiteindelijk voldaan weer terug.

De volgende dag heb ik 's ochtends wat gerelaxed, een beetje over het strand gelopen en gelezen om 's middags weer met de auto naar de volgende bestemming te gaan: Natures Valley. De naam zeg het al, midden in de natuur! Een prachtige backpackers, alweer, bestaande uit verschillende huisjes, die er allemaal heel natuurlijk uitzagen. Er liepen kippen, honden, katten en paarden rond en ze hadden overal tips en tricks voor ecobewust leven. We hadden zelfs een balkon met uitzicht over bossen bossen en nog eens bossen. Voor het eten hebben we nog een kleine wandeling gemaakt naar een waterval waar je kon zwemmen, wat prachtig was!

De volgende dag wilden we een 5 uur lange hike maken door de omgeving, tsitsikamma. Alleen een half uur voor vertrek werd Lisa getrapt door een paard! We waren allemaal enorm geschrokken! Na vele discussies besloot Lisa toch mee te gaan op de hike, ondanks dat het ook veel omlaag en omhoog was. Ze dacht dat het loslopen misschien wel het beste was. Ik vond dat erg knap van haar en uiteindelijk bleek dat ook de goede keuze geweest te zijn. Het begon met het wandelen door de bergen, waar het beroemde fynbos overal te vinden was. Na een tijdje daalden we af, waar we een stukje over de weg moesten lopen. Daar zagen we bavianen de weg oversteken! Tiia en Sara liepen een stuk achter ons en na een tijdje hoorden we opeens geschreeuw en toen we omkeken zagen we ze als gekken onze richting op rennen. Even later zagen we een grote baviaan de hoek omkomen, hij zat achter de meiden aan! Ik kwam niet meer bij van het lachen! Hij stopte gelukkig met rennen maar begon wel heel veel lawaai te maken zodra we maar een stap in zijn richting deden! We zijn maar snel verder gelopen! Het was nog een prachtige hike, door lagunes en klimmen over rotsen, echt genieten!

De volgende dag hebben Sunniva, Viktoria en ik gebungeejumped! Jaaaaa echt waar!! Van de bloukrans bridge, 216 meter, de hoogste bungjeebrug ter wereld! Het lopen naar de plek waar we zouden springen was ongelooflijk eng! het was een soort tunnel van gaas, aan de onderkant van de brug, dus als je naar beneden keek zag je onder het gaas de (prachtige) vallei! Eenmaal op het midden van de brug gekomen werd al snel duidelijk dat ik als eerst moest springen! O jee, daar had ik me helemaal niet op voorbereid! Er werd muziek gedraaid en ze waren zo snel en professioneel dat ik helemaal niet de tijd had om erover na te denken, voor ik het wist was ik ingesnoerd en stond ik met mijn tenen over het randje. Ik keek even snel naar beneden en wow wat was het ongelooflijk hoog! Voor ik het wist telden ze al af, 5,4,3,2,1, BUNGEE! En ik sprong, de eerste dingen die door mijn hoofd vlogen waren 'dit is zo onnatuurlijk', 'waarom doe ik dit', maar dat was eigenlijk na 1 seconde alweer voorbij en o wat was het gaaf!! Een vrije val en de omgeving was geweldig! Ik zou het zo nog een keer doen!

's Middags zijn we met z'n allen naar monkeyland geweest, een opvangcentrum voor apen. Het was erg leuk om te zien hoe ze hier zo veel mogelijk de natuurlijke omgeving hebben nagemaakt en de apen niet in kooien leven maar heel veel vrijheid hebben. Het was ook bijna een safari, met een gids liepen we erdoorheen en probeerden we apen te spotten

De volgende dag was het helaas al weer tijd om naar huis te gaan, maar gelukkig wachtten daar papa en mama, die ook die dag in Kaapstad aankwamen!

We zijn gezellig met z'n drietjes uit eten geweest in Obz, waarna ik helaas weer naar huis moest want ik moest de volgende dag gewoon naar de uni. Maandag na school ben ik weer naar Kaapstad gegaan, waar ik ze toevallig net in de grote rode toeristenbus voorbij zag komen, wat een toeval! 's Avonds zijn we met zijn vijven lekker uit eten geweest, en hetzelfde verhaaltje voor dinsdag. Woensdag zijn we naar Kaap de Goede Hoop geweest. We hebben de hele rondrit om de Kaap Peninsula gemaakt, langs alle kleine kustplaatsjes, dus ook de pinguins! Het blijft leuk om naar de pinguins te gaan! Kaap de goede Hoop en Kaappunt waren prachtig! Ook wij hebben in de rij gestaan om op de foto te gaan met het enorm toeristische bord, maar ja het hoort erbij! Ook hier zagen we weer bavianen. Wij hebben vanuit de auto met de ramen dicht gekeken, maar er waren ook wat domme toeristen die uit de auto waren en midden tussen de bavianen stonden om foto's te maken en ja dan vraag je erom! Een meisje werd kort achtervolgd en vervolgens sprong de baviaan bij hen in de auto, ik hoop dat hij wat heeft meegenomen! Het was een prachtige dag met geweldige uitzichten!

Vrijdag, zaterdag en zondag hebben we vooral door Kaapstad gelopen, naar een museum geweest, de Company gardens bezocht en lekker op het strand gelegen. Ik vond het erg leuk om mama en papa Kaapstad te laten zien vanuit mijn oogpunt.
Het museum heeft erg veel indruk op me gemaakt, het ging over de slavernij en een stukje verder over de apartheid. Het heeft me nog meer laten nadenken over de geschiedenis hier en ik schaam me afentoe wel voor wat Nederland heeft gedaan hier. Ook lijkt de Apartheid ver weg, maar als je goed kijkt, is het toch nog goed te zien en nog behoorlijk aanwezig onder de mensen. Soms hoef je niet eens zo goed te kijken. Ik hou mijn hart vast voor wat hier gebeurt als Nelson Mandela komt te overlijden.. Goed genoeg somber gepraat, het is een prachtig land en ik raak steeds meer onder de indruk! Het is duidelijk nog aan het worstelen om helemaal te herstellen van apartheid maar ik heb er enorm veel respect voor hoe dat hier met een glimlach op het gezicht van alle mensen gebeurd. Daar kunnen wij nog veel van leren!

Heel veel liefs vanuit een gelukkig weer warm Kaapstad (paar dagen regen gehad!) en tot over 4,5 maanden!
Annabel

  • 03 April 2013 - 17:14

    Gerrit:

    Wat een belevenissen weer en wat kan jij schrijven zeg! Bij het lezen van je verhaal en hier en daar een FB foto die in de loop van de tijd voorbij komt is het net of ik op je schouder zit en mee kan kijken.

    Dat je hier en daar wat serieuze dingen aanhaalt maakt je verslag naar mijn idee overigens alleen maar boeiender. Het is het land, de cultuur, de mensen... eigenlijk moet je alles beleven en dat doe je blijkbaar ook. Kom je in het voormalig oostblok en spreek je daar mensen die onder het communistisch regime leefden, dan krijg je ook een veel beter beeld van zo'n cultuur en waarom de mensen op een bepaalde manier denken en leven. Kortom: gewoon aan blijven halen dat soort dingen! :)

    Veel plezier Bel!

    xXx

  • 03 April 2013 - 17:25

    Willemien:

    Ja, meis, ik kan het me nu hélemaal voorstellen! Wij zijn óók enorm onder de indruk van dit prachtige land én haar bijzondere, vriendelijke inwoners. Wij hebben ontzettend genoten, en genieten nog steeds na :-)
    Gelukkig is het hier niet meer zo ontzettend koud, en schijnt het zonnetje gezellig, maar het verschil is wel ontzettend groot hoor, dus geniet met volle teugen !
    Een hele dikke knuffel van papa en mij xxx

  • 03 April 2013 - 21:32

    Betty Van Twentietoe:


    Hoi Annabel,

    Heerlijk een weekje vakantie voor jou.
    Hier hebben we een lang Paasweekend achter de rug.
    Het zonnetje scheen wel maar het was ontzettend koud.
    Op sommige plekken was sneeuw gevallen.
    Bij jou is het beter vertoeven.
    Geniet van het mooie land en alles wat er bij hoort.
    Je vertelt het zo prachtig dat ik het bijna mee beleef.

    Tot mails.........Betty

  • 03 April 2013 - 21:36

    Paula:

    hoi annabel.
    wat een belevenissen heb je weer beleefd;Super.
    en dat springen van 216 mtr.(ik doe het niet na),blijf je wel voorzichtig?????
    ben vanmidag bij mama geweest en enkele foto"s gezien ,waar ze geslapen hebben ,zo mooiiiiiiiiiii
    annabel blijf genieten en veel schrijven.
    xx Paula

  • 04 April 2013 - 15:25

    Mia:

    Ha,
    Annabel
    Steeds weer is het genieten van jou verhalen.
    Antoine heeft ook eens zo een sprong gemaakt ik dacht 100meter hoog dat was al eng om te zien
    hij vond het erg gaaf daar heb ik mooie fotós van,als klijn mannetje boven in, en steeds groter naar beneden,dat was een goede fotograaf die de foto's maakten!!
    Annabel bijf genieten!!
    Miaxxx

  • 05 April 2013 - 15:59

    Bel:

    Bella bella bella,
    Werkelijk weer heerlijk om te lezen, ik leef er zo in op. Haha en ik zie alles meteen voor mijn ogen gebeuren(tja, fantasie:P). Ik krijg door jouw verhaaltjes steeds meer zin(vervelend veel) om zelf ook te gaan. Dat is helaas nog ver weg, maar wordt als ik dit lees steeds realistischer.

    Haha, en snowboarden, dat gaan we sowieso doen dus:D Heerlijkheid!

    Goed, ik ga maar weer verder met mijn electroforese, ik wens jou weer onwijs veel plezier(Maar dat komt uiteraard gewoon goed) en je krijgt vanuit hier ontzettend veel knuffels!

    Knuffel, knuffel, knuffel, knuffel andere Annabel

  • 05 April 2013 - 22:54

    Paula:

    hoi annabel.
    we genieten van jouw reisverslag,en nu heb ik een leuk afrikaans gezegde gelezen,die volgens je reisverslagen wel waar is!!!

    (in het westen hebben ze horloges,maar wij hebben de tijd.)
    xx paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Jeffreys Bay

Annabel

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 40416

Voorgaande reizen:

19 Mei 2014 - 28 Augustus 2014

Onderzoek in Suriname

09 December 2013 - 15 Januari 2014

Onderzoek in Peru!

19 Januari 2013 - 16 Augustus 2013

Studeren in Kaapstad

Landen bezocht: