South Coast - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Annabel Dorrestein - WaarBenJij.nu South Coast - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Annabel Dorrestein - WaarBenJij.nu

South Coast

Blijf op de hoogte en volg Annabel

16 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Lieve allemaal,

De laatste keer dat ik schreef was ik in stormsriver, een gezellige backpackers, waar het 's avonds toch wel erg koud werd en we lekker bij het haardvuur zaten. Op woensdag (geloof ik?) zijn we gaan watertuben, dit houdt in dat iedereen zijn eigen band heeft en je de rivier af gaat, eigenlijk dus net als raften maar dan iedereen individueel. De omgeving was fantastisch, het was in een natuurpark! Ook konden we op sommige plekken cliffdiven! Het was dus erg tof, maar wel ongelooflijk koud! De rivier was geloof ik iets van 15 graden.. Daarna hebben we nog een lekkere lunch gekregen en heb ik de rest van de middag in een hangmat in de zon liggen lezen. De volgende dag heb ik met Ann, een meisje uit de UK, een canopy tour gedaan. We gingen in een prachtig bos via ziplining van boomtop naar boomtop. Het was echt prachtig om het bos een keer van boven te zien! 's avonds gingen we lekker uit eten, maar we moesten rennen om de bus nog te halen, die stond al voor de backpackers op ons te wachten! Met Ann ben ik toen doorgegaan naar Port Elizabeth.

Daar bleven we maar een nachtje, de volgende ochtend zijn we alweer vroeg opgestaan om de bus naar Coffee bay te nemen. De rit ernaar toe was echt fantastisch! Precies zoals ik me Zuid Afrika had voorgesteld, overal natuur, héél afentoe een klein stadje of dorpje, vervet monkeys die de weg overstaken! Toen we uiteindelijk in de Transvaal (?) provincie aankwamen werd het nog mooier, overal traditionele xhosa huisjes, ronde gekleurde huisjes met rieten daken. De weg werd wel een stuk slechter, overal gaten in de weg! En bedenk dat dat dé grote snelweg van Zuid Afrika is, die overigens overal slechts 2 baans is. Ook heerst er veel honger in dit gebied van Afrika, onderweg stopte de chauffeur een paar keer om brood uit te delen aan de mensen die aan de kant van de weg stonden te wachten. Ook wij hebben onze tassen uitgegraven om te kijken wat we weg konden geven. Erg mooi om deze mensen iets te kunnen geven, maar toch moest ik wel even wat tranen wegslikken, lastig om te zien hoeveel armoede er toch is..

In Mthata (ik moet telkens denken aan Hakuna Matata als ik dat schrijf/zeg) werden we opgehaald door een shuttle om naar Coffee Bay te gaan. Meer Afrika kon het echt niet worden; onverharde wegen, overstekende koeien, ezels, geiten, kippen en varkens, vrouwen die met de grootste gevaartes op hun hoofd rondlopen en overal alleen maar de traditionele afrikaanse huisjes, niks westers! Na anderhalf uur hobbelen kwamen we aan in onze backpackers. Bijna aan zee, en het was ontzettend mooi! Echt heel bijzonder, zoals ik al eerder zei: niks westers, echt puur afrikaans. De dichtsbijzijnde sueprmarkt was 60 kilometer verderop en als het flink geregend had konden ze die zelfs niet bereiken! We kregen meteen de optie of we daar wilden eten of naar een xhosa familie wilden om daar mee te eten. Dat was een hele makkelijke keuze! We werden ontvangen in zo'n gekleurde ronde hut, waar we op matten mochten zitten (alleen mannen mochten op de houten bank zitten). We hadden gelukkig een vertaler bij ons, want met Xhosa komen wij niet verder dan 'Moloweni, Kunjani? Ndiphilile entoki (geloof ik). We kregen traditioneel Xhosa bier aangeboden, wat ik niet echt lekker vond, het was een beetje melig. Vervolgens maakten ze muziek en dansten ze voor ons en op een gegeven moment mochten we ook mee dansen, wat wij westerse blanken natuurlijk voor geen meter konden! We kregen ook traditioneel eten; pap (iets maisachtigs) met een soort jus en wat groenten en daarna nog een soort bonen iets. Het was eigenlijk best wel goed te eten! Daarna mochten we ze nog allerlei vragen stellen, wat erg leerzaam was, we hebben veel over hun cultuur geleerd! Ook mochten ze ons vragen stellen en wat opviel was dat ze vooral geïnteresseerd waren in familie dingen, zoals of we al getrouwd waren, op welke leeftijd wij trouwen, waar onze ouders waren en waarom we niet voor ze zorgden. Ook vroegen ze of homoseksualiteit geaccepteerd is en hoe die mensen dan kinderen krijgen. Ze waren erg dankbaar voor de eerlijke antwoorden, want blijkbaar wordt daar amper over gesproken in hun cultuur.

Daarna gingen we weer terug naar de backpackers. Het was ontzettend druk, bijna alle backpackers in Zuid Afrika zijn erg rustig, want het is laagseizoen maar die backpackers is blijkbaar zo populair dat het altijd druk is! Het was dan ook erg laat geworden en de volgende dag zijn we niet al te vroeg opgestaan. We zijn lekker gaan surfen en daarna heb ik op het strand nog lekker verder geslapen, want het mag hier dan wel winter zijn ik kan nog steeds lekker in bikini aan het strand liggen!! Er werden tosti's gemaakt boven een vuurtje en het was gewoon ontzettend relaxed. 's Avonds hebben we gebraait en daarna was er in een andere backpackers nog een drumband, dus 5 mannen met jembe! Het was écht GE-WEL-DIG!! Die afrikanen zijn zo ongelooflijk ritmisch! We hebben echt genoten daar! Daarna nog lekker met zijn allen om een kampvuur gezeten en wederom niet al te vroeg naar bed. De volgende dag gingen we helaas weer verder. De hobbelweg weer terug nar Mthata en na 8 uur reizen ben ik afgezet in Umtentweni. Er is hier verder absoluut NIEMAND in het backpackers dus dat is erg jammer en ik heb stiekem wel spijt dat ik niet in Coffee Bay gebleven ben, maar blijkbaar is deze backpackers direct op het strand, dus dat zal ik morgenochtend wel merken.

Liefs, Annabel

  • 16 Juni 2013 - 22:16

    Willemien:

    Tja Bel, altijd weer spannend hoe het er overdag uitziet als je s'avonds in het donker aankomt. Wie weet is het er wel het paradijs op aarde, direct aan het strand waar jij dan als een soort "Eva" als enige bent... wellicht ontmoet je Adam wel :-)... Géén appels eten dan hè !
    Liefs mam

  • 16 Juni 2013 - 22:51

    Paula:

    hoi hoi annabel.
    wat leuk weer om dit alles te lezen.
    in afrika zijn ze inderdaad erg gastvrij om te blijven eten ,dat ken ik nog toen ik vrijwilgers werk deed met vluchtelingen,in holland een koekje bij de koffie en altijd afspreken,dat kennen ze daar niet.
    maar het is prachtig dat je dit allemaal ziet en meemaakt.
    annabel geniet volop en tot schrijfs
    xxx Paula

  • 16 Juni 2013 - 22:52

    Gerrit:

    Waar ik bij dit stukje aan moest denken... Bizar hoe rijk we hier zijn, maar hoe rijk de omgeving ook in Zuid Afrika is waar je in eerste instantie terecht kwam als je dat gaat vergelijken met waar je nu terecht gekomen bent. Een omgeving waar eigenlijk maar één ding telt en dat is de dag te overleven, terwijl hier in Nederland mensen zich druk maken om een container die door de buurman op de verkeerde plaats is neergezet. Sluit dit soort ervaringen in je hart, leef er mee en je wereld zal er een stuk makkelijker van worden omdat je dingen in het juiste (of vooruit: ander) perspectief kunt zien.

    Lieve kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Coffee Bay

Annabel

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 40464

Voorgaande reizen:

19 Mei 2014 - 28 Augustus 2014

Onderzoek in Suriname

09 December 2013 - 15 Januari 2014

Onderzoek in Peru!

19 Januari 2013 - 16 Augustus 2013

Studeren in Kaapstad

Landen bezocht: